Beekenaren geven gemeente gemiddeld een 7,2

De gemeente Beek wil in haar werkwijze en beleid rekening houden met de mening van haar inwoners. Om erachter te komen wat Beekenaren belangrijk vinden, houdt de gemeente tweejaarlijks een burgerpeiling. Dit jaar is de peiling ingevuld door 565 Beekenaren, die de gemeente gemiddeld genomen een 7,2 geven. Flycatcher voerde de burgerpeiling voor gemeente Beek voor de vijfde keer uit.

In Beek is het prettig wonen. De gemeente scoort gemiddeld een 8,0 als aan inwoners wordt gevraagd hoe prettig ze in hun buurt wonen. Hun leven waarderen zij met een 7,9 en hun gezondheid een 7,6. Maar liefst 84% van de respondenten voelt zich veilig in zijn buurt.

Relaties
Beekenaren hebben contact met elkaar. 88% van de respondenten heeft betekenisvolle relaties buiten het werk, school of het eigen gezin. Zij zijn tevens bereid om iets voor buurtgenoten te doen: 64% wil een oogje in het zeil houden, 39% wil helpen met de boodschappen, 37% is bereid hulp te bieden bij vervoer en 21% wil klusjes in en rondom het huis doen.

Dienstverlening
Inwoners zijn met een 7,0 tevreden over de dienstverlening van de gemeente. Ook de digitale dienstverlening krijgt met een 7,0 een ruime voldoende. De communicatie en voorlichting wordt gewaardeerd met een 7,1. De wijze waarop de gemeente burgers en organisaties betrekt en de samenwerking met hen zoekt scoort een 6,7.

Verkeersveiligheid
Op het gebied van verkeersveiligheid is de Beekenaar minder tevreden. 57% van de respondenten heeft vaak of soms te maken met onveilige verkeerssituaties. Verkeersveiligheid wordt door inwoners tevens aangeduid als een van de grootste problemen in Beek, gevolgd door wateroverlast bij hevige buien.

Input
Kijkend naar alle inspanningen die de gemeente verricht, krijgt ze gemiddeld een 7,2 van haar inwoners. De resultaten van de Burgerpeiling 2017 worden gebruikt om de werkwijze en dienstverlening van de gemeente verder te verbeteren.

Bron: website gemeente Beek

Gepost door S. Neijnens (Sanne), M.Sc. op 6-2-2018